مدل بازاریابی STP Marketing Model) STP)

سرفصل های مقاله

  •  

مدل بازاریابی STP به سه بخش تقسیم می­شود

 

    • Segmentation
    • Targeting
    • Positioning
  • بخش بندی مشتریان (Segmentation) در مدل بازاریابی STP
  • بخش­بندی محصول در مدل STP
  • هدف گیری بازار (Targeting) در مدل بازاریابی STP
  • جایگاه یابی (Positioning)در مدل بازاریابی STP
    • تحلیل بازار
    • آمیخته بازاریابی

 

 

مدل بازاریابی STP Marketing Model) STP) که به اختصار به آن “مدل STP ” نیز گفته می شود، یک مدل استراتژیک رایج در بازاریابی مدرن است. در  مدل STP تمرکز بیشتر بر مخاطبان و مشتریان است.

با استفاده از مدل بازاریابی STP،برند می تواند به گونه ­ای اثربخش تر با مخاطبان بازار هدفش ارتباط برقرار کند و بالطبع بازخورد بهتری را از فعالیت های بازاریابی اش انتظار داشته باشد.

مدل بازاریابی STP به سه بخش تقسیم می­شود

Segmentation

در این مرحله، بازار مورد نظر برای هر کسب و کار به بخش­ های مختلفی تقسیم می ­شود. در Segmentation بازار براساس ویژگی ­های مشخصی تقسیم بندی می­شود.

در این مرحله تعریف جایگاه فعلی برند، اهداف آن، توانمندی­ های توسعه براساس منابع و شرایط تحمیلی که برند با آن روبه رو است، مورد بررسی قرار می­ گیرد.

Targeting

پس از بخش بندی مخاطبان، زمان آن است که بخشی از بازار به عنوان مخاطبان هدف انتخاب شوند. بهتر است براساس معیارهای حائز اهمیت از میان بخش­ های موجود، بخش ­های ارزش آفرین در بازار را انتخاب کرد و تمرکز فعالیت­ های بازاریابی بر آن بخش ­ها متمرکز شود.

برای انتخاب و هدف گیری مخاطبان 3 روش یا استراتژی مرسوم وجود دارد:

  • Mass marketing یا بازاریابی انبوه که بخش بندی­ های بازار را در نظر نمی­ گیرد. در صورتی که بازار همجنس و هم دست باشد از این استراتژی استفاده می ­شود و محصولی استاندارد به تمام بازار ارائه می­ شود.
  • Differentiated Marketing یا بازاریابی تمایزی به روشی اطلاق می­ شود که محصولات متفاوت را به مشتریان متفاوت می­ فروشند. این استراتژی از آن نظر که نیازهای مختلف در بازار را پوشش می ­دهد سودمندتر از بازاریابی انبوه است.
  • Niche Marketing یا بازاریابی متمرکز زمانی مورد استفاده قرار می ­گیرد که شرکت برای بخش خاصی از بازار محصول مورد نیازشان را تولید می ­کند و تمرکز آن بررفع نیاز همان بخش از بازار است.

Positioning

در مرحله “جایگاه یابی”، محصول برای مخاطبان هدف جایگاه یابی می­ شود. در این مرحله آمیخته بازاریابی بررسی می ­شود تا نحوه تعامل با مخاطبین هدف مشخص شود.

روش­ های مختلفی برای جایگاه یابی برند در بازار وجود دارد، جایگاه یابی براساس ویژگی یا منفعت مشتریان، جایگاه یابی براساس قیمت و کیفیت، جایگاه یابی براساس نوع مصرف و به کارگیری محصول، جایگاه یابی از نظر مصرف کنندگان محصول با توجه به سطح آنها، جایگاه یابی بر اساس سطح محصول و جایگاه یابی براساس مشتریان.

از پادکست ها لذت ببرید:پادکست صوتی رایگان میحث بازاریابی حرفه ای تلفنی 

بخش بندی مشتریان (Segmentation) در مدل بازاریابی STP

در مدل STP بخش بندی بازار شامل تعریف بازار و مشخص کردن بخش ­های مختلف آن است. در این مرحله از مدل STP باید مشخص کنیم مرزبندی ­های بازار به چه صورت است.

در بخش بندی بازار ویژگی ­های محصول و خدماتی که برند ارائه می ­دهد، ویژگی­ های بازار و ویژگی مشتریان مورد بررسی قرار می­ گیرد و بر اساس معیارهای مشخص شده بازار به بخش­ های مختلف تقسیم می­ شود.

برای بخش بندی بازار (مخاطبان) در مدل بازاریابی STP موارد زیر را در نظر می گیریم:

ویژگی­ های دموگرافیک

بخش بندی مخاطبین باتوجه به ترکیبی از ویژگی­ هایی از قبیل: سن، جنسیت، درآمد، تحصیلات، قومیت، وضعیت تاهل، وضعیت کاری (شاغل یا خانه دار)، محل اقامت، و علاقه مندی ها

ویژگی­ های روانشناسانه

این مورد به ویژگی­ های شخصیتی و احساسی برگرفته از رفتارهای افراد برمی­ گردد، که شامل اطلاعاتی در خصوص چگونگی تصمیم گیری در هنگام خرید، سبک زندگی، باورها، سرگرمی­ ها و نوع رفتار با دیگران است.

این ویژگی­ ها کانال­ های ارتباطی با مشتریان را مشخص م ی­کند و همچنین مشخص م ی­شود مشتری یک برند ” چه کسانی” هستند و “چرا” از محصولات و خدمات آن استفاده می کنند.

برای جمع آوری اطلاعات روانشناسانه برای بخش بندی مشتریان در مدل بازاریابی STP می­ توانید از روش­ هایی مانند مصاحبه های عمیق، تحقیقات بازار و برپایی مصاحبه های گروهی از مخاطبین برند استفاده کنید.

سبک زندگی

سبک زندگی نشانگر علایق، سرگرمی ­ها، فعالیت ­هایی که مخاطبین خارج از ساعات اداری به آن می­پردازند، و حرفه­ ی آنها می شود. بعضی از سرگرمی­ ها و علایق مخاطبین پتانسیل بالایی برای اهداف بازاریابی کسب وکارها دارد، به عنوان مثال افرادی که به فوتبال علاقه دارند از بازی­ های کامپیوتری، رویدادها، محصولات و پوشاک مربوط به این حوزه استقبال می کنند. همچنین دانستن علایق افراد مشخص می­ کند به چه طریق می­ توانیم توجه مخاطبان را به برند جلب کنیم.

باورها و ارزش­ ها

می­توان مخاطبان را بر اساس مذهب، ملیت، باورهای فرهنگی و ارزش ها به بخش­ های مختلف تقسیم کرد. به عنوان مثال در مادران ایرانی، عادات غذایی و تغذیه کودکان بسیار اهمیت دارد و به نوعی یک ارزش محسوب می شود.

از این رو شناسایی بخش بندی­ های مختلف بازار در مدل STP در خصوص باورها برای برخی از کسب و کارها ضروری است.

مراحل زندگی

افراد در مراحل مختلف زندگی الگوهای رفتاری و مصرفی متفاوتی دارند. همچنین برخی از خدمات و محصولات در دوره­ ی زمانی خاصی مورد نیاز مخاطبان قرار می­ گیرد. بنابراین در استفاده از مدل بازاریابی STP  هنگام بخش بندی بازار هدف، بسته به نوع محصولات یا خدماتتان مراحل زندگی مخاطبین را نیز در نظر بگیرید.

ویژگی­ های جغرافیایی

مرزبندی جغرافیایی مشخص می­ کند، بخش بندی­ های بازار از نظر جغرافیایی چه محل­ هایی را در بر می­ گیرد. گاهی ویژگی ­های جغرافیایی بر ویژگی­ های محصول نیز اثرگذار است.

به عنوان مثال کولر گازی در مناطق جنوبی و مرکزی ایران و کولرهای آبی در مناطق شمالی کاربرد بیشتری دارد. بنابراین در مناطق جغرافیایی مختلف ممکن است مخاطبانی با نیازهای متفاوت وجود داشته باشد.

ویژگی­های رفتاری

این موضوع به ماهیت خرید، وفاداری به برند، سطح مصرف، کانال توزیع، منافع و عکس العمل نسبت به فعالیت ­های بازاریابی اشاره دارد. شناسایی رفتار مصرف کننده مشخص می­ کند برای ارائه یک محصول بر چه ویژگی­ هایی باید تاکید داشت یا از چه کانال ­هایی اقدام به توزیع محصول شود و مواردی از این دست. همچنین گاهی شناسایی رفتار مصرف کننده منجر به شناخت نیازهای پنهان آنها می­ شود که ممکن است به شروع کسب و کاری جدید، بیانجامد. در این بخش تهیه و تحلیل پرسنا می­ تواند اطلاعات مفیدی را به تیم بازاریابی بدهد.

منفعت

منفعت در واقع رضایت و مصرف مشتری از محصولات و خدمات برند است. گاهی متمایز سازی محصولات به دلیل جلب رضایت مشتریان صورت می ­پذیرد.

 

بیشتر بخوانید: 3 تغییر موثر برای نتیجه بهتر تیم فروش

 

بخش­بندی محصول در مدل STP

در مدل بازاریابی STP، تقسیم بندی و گروه بندی محصولات و مشتریان هر گروه از آنها، قدم مهمی در تعیین بازار هدف است، چراکه اولیت ­های گروه مشتریان را مشخص می­ کند. برندها گاهی محصولات متفاوت با ویژگی­ های متفاوت دارند بنابراین تقسیم بندی محصولات نیز بخشی از فاز بخش بندی بازار است. در مدل STP، بخش بندی محصولات هدایت مشتریان را آسوده ­تر می ­کند و همچنین تخصیص منابع به منظور ترفیع کالا براساس میزان اهمیت آنها صورت می­ پذیرد.

از این رو برای سهولت در استفاده از مدل بازاریابی STP،  لازم است تقسیم بندی مناسبی از محصولات وجود داشته باشد. بخش بندی محصولات در صنعت به روش­ های مختلفی صورت می ­پذیرد:

نوع محصول

وقتی محصولات در طبقه ­بندی­ های مشخصی باشند و ویژگی­ های آنها کاملا از هم مجزا باشد، هر محصول به صورت جداگانه در یک بخش و گروه محصولات قرار می­ گیرد. در برخی موارد محصول به تنهایی از اهمیت برخوردار است و خود محصول برای مشتریان شناخته شده بوده و مورد نیاز آنها است، که در این صورت نیز آن محصول جداگانه یک گروه محصول را به خود اختصاص می ­دهد.

روش تولید محصول

روش تولید دربرخی از محصولات ویژگی خاصی را به محصول می ­بخشد که کارایی آن را تعیین می ­کند، در این موارد محصولات براساس روش ساختشان از هم تفکیک می­ شوند. به عنوان مثال می­توان به فرش ماشینی و دست بافت اشاره کرد که مخاطبان مختلفی را به خود جذب می­ کنند.

تقسیم بندی بر اساس برند

در برخی صنایع برند محصول تعیین کننده، کیفیت، کارایی و قیمت محصول بوده و به همین واسطه محصول براساس برند سازنده آن از یکدیگر متمایز می­ شوند. مانند بازار موبایل که برندهای سازنده حتی توانسته ­اند ویژگی­ های مشتریان را نیز تعیین کنند. برای مثال می­توان به افرادی که از آیفون استفاده می ­کنند ویژگی­ های خاصی را نسبت داد که برگرفته از آگاهی بالا از برند است.

کارایی محصول

عامل دیگر که در بخش­بندی گروه محصولات موثر است، کاربرد محصولات است که ممکن است باتوجه به موارد استفاده از محصولات به گروه بندی آنها پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: برندسازی مشترک یا Co-Branding

 

هدف گیری بازار (Targeting) در مدل بازاریابی STP

پس از بخش بندی بازار در مدل STP، نوبت به انتخاب بخش­ هایی از بازار است که برند قادر به ارائه محصول و خدمات به آنها است. به منظور مشخص کردن بازار هدف لازم است ابتدا معیارهای مورد نظر تعیین شود.

معیارهایی همانند سودآوری، بکر بودن بازار، توان رفع نیاز مشتریان و عواملی از این دست مشخص می­ کنند بهترین بازار برای هدف گذاری کدام است.

نهایتا در هدف گذاری بازار مشخص می­ شود کدام بخش بازار برای انجام کسب و کار جذاب تر است، لیست زیر مشخص می­ کند با استفاده از چه معیارهایی می­توان جذابیت بالقوه و مالی هر بخش از بازار را به منظور استفاده از مدل بازاریابی STP ارزیابی کرد.

  • معیار اندازه : اندازه بازار باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا قابلیت بخش بندی را داشته باشد در غیر این صورت بخش ­های بازار نیز به نسبت کوچکتر خواهند شد.
  • تمایز : تمایزهای قابل اندازه گیری بین بخش­ های مختلف بازار می ­تواند عامل مناسبی برای تعیین جذابیت هر بخش باشد.
  • ویژگی­ های مالی : هزینه و سود هر بخش از بازار موضوع حائز اهمیتی در تعیین جذابیت بازار است.
  • در دسترس بودن: نهایتا بازار مورد هدف باید برای برند در دسترس باشد تا برند بتواند محصول و خدمات خود را به آن عرضه کند و پیامش را به مخاطبانش برساند.

با در نظر گیری این معیارها و معیارهایی که متناسب با نوع برند و کارکرد محصولات و خدماتش ممکن است مهم باشند، بخش های مختلف بازار ارزیابی می­ شوند و نهایتا بخش­ هایی از آن مورد هدف قرار می­ گیرند تا برند فعالیت ­های بازاریابی خود را معطوف به آن بخش­ها کند.

پس از انجام Segmentation و Targeting در” مدل بازاریابی STP” باید Positioning را مد نظر قرارداد.

بیشتر بخوانید: 10 ایده برای بهبود بهره وری نو مدیران

 

جایگاه یابی (Positioning)در مدل بازاریابی STP

برای جایگاه یابی برند در بازار ابتدا لازم است برند موضع خود را مشخص کند و سپس جایگاه خود را برای مشتریان در بازار تعریف کند.

برند پوزیشنینگ (Brand Positioning) به صورت یک مفهوم اصلی که بیان کننده­ ی ماموریت و فعالیت اصلی شرکت است، تعریف می ­شود.

در تعریف برند پوزیشنینگ (Brand Positioning) و در کانال ­های ارتباطی مختلف برند با بازار هدف، استراتژی های بازاریابی یکپارچه ایی تعریف می ­شود.

همچنین ممکن است موضع شرکت در قبال گروه ­های مختلف مشتریان متفاوت تعریف شود. (در حالتی  که برند شامل زیر برندهایی باشد که هریک نیاز بخش­ های مختلفی از بازار را پوشش ­دهند.)

معمولا برای جایگاه یابی برند از مدل­ های مختلفی استفاده می ­شود، همچنین تحلیل بازار می­ تواند برندها را در تعیین جایگاه مناسبشان در بازار یاری دهد.

 

پلتفرم آموزشی آنلاین مدیران خلاق

www.modirankhallagh.ir