رسیدن به سکوت ذهن با 11 روش موثر (و مزایای آن)

رسیدن به سکوت ذهن با 11 روش موثر (و مزایای آن)

 خواندن این مطلب 7 دقیقه زمان میبرد

 

 

سکوت ذهن به معنای متوقف کردن فکر کردن نیست. به معنای  این است که شما هر زمان که نیاز به فکر کردن دارید، فکر کنید اما آرام نگه داشتن ذهن در زمانی که به فکر نیاز ندارید، یک نکته بسیار مهم است. هنگامی که شما بتوانید به سکوت ذهنی برسید، توانایی تمرکز شما ارتقا پیدا می‌ کند و می‌ توانید واضح و شفاف فکر کنید، درک و فهمتان افزایش پیدا می‌ کند و آگاهی شما از جهان اطراف بالاتر می‌ رود.

به عنوان مثال زمانی که شما وارد یک مرکز خرید می شوید، دوستی را ملاقات می کنید، به محل کارتان می روید، داخل ماشین می نشینید، موتور ماشین را روشن می‌کنید و به سمت مقصد حرکت می کنید. هنگامی که به مقصد می رسید، ماشین را پارک می کنید، آن را خاموش می کنید، از ماشین پیاده می شوید‌. آیا موتور ماشین را روشن نگه می دارید؟ خیر این کار را نمی کنید، زیرا انجام این کار باعث می شود که سوخت و بنزین هدر برود و موتور آسیب ببیند.

حال همین کار را با مغزتان انجام می دهید. آیا بعد از حل مشکل، فکر کردن در مورد آن را متوقف می کنید؟ ‌آیا بعد از کامل کردن یک کار، فکر کردن را متوقف می‌ کنید؟ آیا هنگامی که حرف منفی می شنوید، در لحظه به آن فکر می کنید و بعد از آن دست می کشید و آن را فراموش می کنید؟

اکثر افراد هر لحظه در حال فکر کردن به چیز هایی هستند که قبلا شنیده اند یا گفته اند. آنها ذهن خود را تا چندین ساعت بعد از اتفاق هم درگیر می‌ کنند.

حتما بخوانید: به چه کسانی خلاق می گویند؟ چه چیزی مانع خلاقیت می شود؟

 

یک داستان در مورد دو راهب

این داستان در مورد دو راهب یا تارک دنیا است که در حال پیاده رفتن از یک روستا به روستای دیگر بودند. آن ها در مسیر به یک تالاب رسیدند که باید از آن عبور می‌ کردند. خانم جوانی هم در آنجا ایستاده بود و نمی دانست که خطر عبور از این تالاب را به جان بخرد و خودش را آماده کند تا خیس شود یا اینکه مسیرش را عوض کند؟ یکی از راهب ها به او نزدیک شد و پیشنهاد داد که روی کمر این مرد سوار شود و از این قسمت عبور کند. بعد از اینکه آن ها از تالاب عبور کردند، خانم از کمر این مرد پایین آمد و از راهب تشکر کرد. سپس دو راهب به مسیر خود ادامه دادند.

چند ساعت بعد راهب دیگر از دوستش که خانم را روی کمرش حمل کرده بود و از تالاب رد کرده بود، پرسید: “چگونه توانستی یک زن را روی کمر بگذاری و از این مسیر عبور کنی؟ ما راهب هستیم و نباید این کار را انجام دهیم.”

 

دوستش لبخندی زد و گفت: “من چند ساعت پیش او را روی کمرم گذاشتم اما به نظر می رسد که تو در این چند ساعت او را در ذهنت همراه داشتی.”

حال دوست دارید شبیه به راهبی باشید که به فکر کردن به کار راهب دیگر ادامه می‌ داد و به نظرات دیگران توجه می‌ کرد یا راهبی باشید که کارش را انجام می‌ داد و به مسیرش ادامه می‌ داد و کاری به حرف های دیگران نداشت؟ راهبی که فکرش را درگیر کرده بود، کاری نکرده بود جز اتلاف زمان و انرژی که سلامت جسمی، ذهنی و روحی او را به خطر می‌ انداخت.

  • فرض کنید رئیس شما از کار تان انتقاد می کند.
  • شما با یک فروشنده بی ادب روبرو می شوید.
  • برنامه های شما آنطور که انتظار می رفت، انجام نشده است.
  • شخصی چیزی می گوید یا انجام می دهد که شما دوست ندارید.
  • در این مواقع یا شرایط مشابه دیگر چگونه رفتار خواهید کرد؟

زمانی که به اتفاقات ناراحت کننده فکر می کنید، چیزی به دست نمی آورید، بلکه فقط مضطرب می‌ شوید و حال تان خراب می‌ شود . پس بهتر نیست که از زمان و انرژی خود برای چیزی بهتر و سازنده تر کمک بگیرید؟ هنگامی که می دانید چگونه ذهن خود را ساکت کنید و آرام باشید، قطعا می توانید این کار را انجام دهید اما هنوز هم شک دارید که باید ذهن ‌تان را ساکت کنید یا خیر .

فواید و مزایای ساکت کردن ذهن

فواید زیادی برای ساکت کردن ذهن وجود دارد که در این قسمت تعدادی از آن ها را به شما توضیح می دهیم:

1-پاک کردن ذهن از گذشته  باعث می شود از آسیب دیدگی ها و چیزهایی که دوست ندارید عبور کنید. در نتیجه زمان بیشتری ذخیره می کنید و می توانید از آن برای انجام کار های کاربردی تر و سازنده تر استفاده کنید.

2-از خود و آرامش روانی خود و دوری از استرس و احساسات منفی مراقبت می کنید.

3-از خودتان در برابر خشونت عاطفی، اضطراب، ناامیدی و دیگر احساسات منفی مراقبت می کنید.

4-تصمیمات بهتری می گیرید و عاقلانه تر رفتار می کنید، زیرا می توانید به وضوح و با آرامش و بدون تعصب فکر کنید.

5-هنگامی که برنامه ریزی تان جواب نمی دهد، افسرده، مضطرب و ناامید نمی شوید، به جای آن شروع به پیدا کردن راهکار های دیگر می کنید.

6-آرام می مانید و زمانی که در خطر هستید، به خودتان نگرانی راه نمی دهید و سعی می کنید شرایط را بهتر مدیریت کنید.

7-می‌ توانید خیلی واضح و شفاف فکر کنید، واقعیت را ببینید و تصمیمات بهتری اتخاذ کنید.

8-هنگامی که ذهنتان آرام است و مضطرب نیستید و خشونت ندارید؛ راحت‌ تر می‌ توانید تصویرسازی خلاقانه انجام دهید.

9-ذهن ساکت و آرام به شما کمک می کند که بهتر مدیتیشن کنید و عمیق تر این کار را انجام دهید.

تاکید ما بر این است که ذهن سایلنت و ساکت، ذهن منفعل و ضعیفی نیست، بلکه ذهن قوی مانند یک ابزار قدرتمند است که می توانید از آن در شرایط سخت زندگی استفاده کنید.

تصور کنید که یک طوفان شدید آمده و خسارات زیادی را به بار آورده است. این طوفان هیچ فرقی با حس استرس، خشم‌ فکر و خیال مداوم و احساسات منفی ندارد.

 

حال  تصور کنید در یک مکان زیبا و آرامش بخش با هوای تمیز و مناظر زیبا هستید. در چنین جایی احساس آرامش، شادی و انرژی بالا خواهید داشت. کدام را انتخاب می کنید؟

از خودتان می پرسید که آیا ممکن است بتوانیم ذهنمان را ساکت کنیم و چگونه باید این کار را انجام دهیم ؟ بله ممکن است! شما می توانید ذهن خود را به درجه ای از سکوت برسانید که نیازمند تلاش و تمرین است.

11 راهکار تکمیلی رسیدن به سکوت ذهن

1-مدیتیشن تمرین کنید. مدیتیشن تنفسی تمرین کنید. مدیتیشن تنفسی یک راه ساده و اثر گذار برای آرام کردن ذهن است. یک مکان راحت و ساکت پیدا کنید که در آنجا بتوانید بنشینید و تنفس خود را زیر نظر بگیرید. با تمرین قادر خواهید بود مدیتیشن تان را طولانی تر کنید و سعی کنید بدون توجه به اطراف و قطع تنفس، خودتان را ارام کنید.

2تمرکز خود را روی یک نقطه جداگانه اختصاص دهید. ذهن خود را تمرین دهید تا آرامش داشته باشد و فقط روی یک چیز تمرکز کند. فرقی ندارد که آن چیز یک‌ شمع باشد یا هر جسم دیگری. افکاری که حواستان را پرت می کنند را کنار بگذارید و سعی کنید تحت تأثیر آن ها قرار نگیرید. یک جسم را انتخاب کنید و فقط تمرکز خود را روی آن منعطف کنید.

3-یاد بگیرید که تصویرسازی کنید. تصاویری را انتخاب کنید که باعث افزایش شادی و حس خوب در شما می شود. می توانید به تصویر یک کوه یا یک دریاچه زیبا فکر کنید.

4-روی چیز های مثبت تمرکز کنید. اگر مدیتیشن بخشی از برنامه روزانه شما است، می توانید آن را به شکل عالی دنبال کنید.‌ همچنین با تکرار کردن افکار خودتان که انرژی مثبت دارند، سعی کنید که ذهن تان را آرام کنید.

من دعا می کنم مانند اقیانوس باشم، با جریان های ملایم، شاید گاهی موج. بیشتر و بیشتر، من قوام را می خواهم تا بالا و پایین بودن ها را . “

 

5از آرامش آب استفاده کنید. یک دوش آرامش ‌بخش بگیرید. همه می ‌دانند که آب اثرات آرام کننده دارد. یک دوش آب گرم ساده باعث می‌ شود تا اعصابتان آرام شود. بعد از حمام؛ سر خود را روی یک بالش نرم بگذارید . کمی عطر لاوندر را در هوا پخش کنید. چراغ‌ ها را خاموش کنید و یک موسیقی آرامش بخش پخش کنید.

6-خودتان را با صدای آب احاطه کنید. اگر می توانید به طبیعت بروید، کنار یک آبشار پارک بنشینید و سعی کنید از صدای آب لذت ببرید. اگر در نزدیکی دریا زندگی می کنید ، حتماً به ساحل بروید یا صدای آب را از منابع آنلاین دانلود کنید و در خانه پخش کنید که حس آرامش را تزریق می کند.

7-به طبیعت برگردید. پیاده روی کنید‌. فقط سعی کنید به جایی بروید که آب و هوای بهتری دارد. حتی یک پیاده روی کوتاه در بیرون از منزل زندگی شما را آرام می کند. می‌ توانید به پارک محله خودتان بروید و در جای ساکت پیاده روی کنید. اگر کل هفته داخل منزل باشید، قطعاً باید آخر هفته را به طبیعت بروید و کار هایی مثل دوچرخه سواری انجام دهید تا بهتر شود.

 

8باغبانی کنید. باغبانی راهی عالی برای آرام کردن ذهن و قرار گرفتن در طبیعت است. سعی کنید حتماً گل بکارید. سبزیجات را پرورش دهید. اگر در آپارتمان زندگی می کنید، داخل خانه یا بالکن گیاه پرورش دهید یا حتی زمان بیشتری در کنار حیوانات سپری کنید.

9-در لحظه حال زندگی کنید. گذشته را به دست فراموشی بگذارید. سیر کردن در گذشته، احساس خوب را از شما دور می کند. اگر در مورد بدبختی های گذشته فکر می کنید، همین الان تصمیم بگیرید که انرژی خود را صرف فکر کردن به چیزهای سازنده تر کنید.

10نگاه خود را به آینده مثبت کنید. آینده همیشه برای ما نا امن و ترسناک به نظر می رسد . سعی کنید علت این اتفاقات را پیدا کنید و یک آینده بهتر را برای خودتان ترسیم کنید.

11-از لحظه لذت ببرید. حتماً توجه خود را به چیز هایی که اتفاق می ‌افتد معطوف کنید . قبل از این که دیر شود، از فرصت های زندگی استفاده کنید . ذهن تان را به سمت افکار و فعالیت های مثبت ببرید و اطراف خود را با افرادی پر کنید که حال تان را خوب می کنند.

 

حتما بخوانید: اهمیت مطالعه در زندگی